הפרעת – קשב וריכוז הינה קושי להישאר ממוקד ולהקצות תשומת לב למשימות
היפר אקטיביות היא תזזיתיות יתר
תסמינים לחוסר קשב:
- אי שימת לב לפרטים – דבר שגורם גם לשגיאות קטנות
- קושי להקשיב לנאמר לזמן ממושך
- נטייה "למרוח מטלות"
- קושי בסדר וארגון
- איבוד דברים בקלות
- חלימה בהקיץ
- בלבול
- הסחות דעת
- שכחנות ולעיתים גם ווכחנות יתר
תסמינים להיפראקטיביות־אימפולסיביות ADHD:
- אי שקט גופני – תנועה תזזיתית של הרגלים או ידיים (קימה מהכיסא ותזוזת יתר)
- אי שקט נפשי – תחושה שהמוח עסוק במחשבות כל הזמן, אין רגע מנוחה
- פעלתנות יתר
- במהלך שיחה התפרצויות עם תשובה עוד לפני שנסתיימה השאלה
- דיבור בלי הפסקה
- חוסר יכולת להתרכז בדברים לאורך זמן
הפרעות אלו אינן ניתנות לאבחון בבדיקות דם, מיפוי מוח (MRI) או כל בדיקה פיזית אחרת, ובשל כך האבחון מתבסס בראש ובראשונה על דיווחים של ההורים ושל הצוות החינוכי על אופן התנהגות הילד.
שיעור האבחנה של הפרעות אלו, הלך ועלה עם השנים. בעבר שיעור הופעת הפרעה זו היה כ – 3%, היום לעומת זאת כשליש מהילדים והסטודנטים מאובחנים בה.
אחד ההסברים לגידול במספר המאובחנים בהפרעה זו הוא אבחון יתר. הסבר נוסף הוא, כי בעבר העיסוקים העיקריים היו חקלאות ועבודות כפיים פשוטות אחרות (נפח, סנדלר,אופה) לא היה צורך לשבת שעות על כיסא, להתרכז ולמוד חומר עיוני.
אך אין חשיבות לסיבת הגידול באבחון, כיוון שהפרעות הקשב או ההיפר-אקטיביות האימפולסיבית (ADHD) נגרמות בעיקר בשל עמידה או אי עמידה בציפיות של מסגרות חברתיות, חינוכיות ותעסוקתיות, ואולי יותר מהכל – בעמידה בציפיות ובתקוות של כל אדם ואדם לגבי עצמו. כלומר, פעמים רבות אדם המוגדר כסובל מהפרעת קשב או ADHD, אינו עונה בדיוק להגדרה הרפואית, כיון שכאשר חומר לימוד מסוים יעניין אותו באמת, יהיה לו קל יותר להתנהל ולהתמודד מולו. דוגמה טובה לכך, היא ילד שיכול לשבת שעות מול משחק מחשב שמרתק אותו, אך מתקשה לשבת זמן ארוך בכיתה עם חומר לימודי שפחות מרתק אותו, אפילו חומר שמסיבה זו או אחרת הוא מחויב ללמוד כיוון שאולי בטווח הארוך יועיל לו.
אין הכוונה שההפרעה לא באמת קיימת, אלא אדגיש שכאשר הנושא הנלמד, או העניין בו מתעסק הילד ירתק אותו באמת, הוא יוכל להתמודד בצורה טובה יותר עם ההפרעה.
היום קצת קשה לדעת, היכן עובר הגבול הברור בין הפרעת הקשב או ההיפראקטיביות הפוגעת בתפקוד, לבין ההגדרה של ילד שובב. אפילו יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה יכולים לבלבל ולהיתפס כהפרעת קשב.
טיפול בבעיות קשב והיפר אקטיביות:
- הטיפול הנפוץ ביותר היום הוא תרופתי – ריטלין ודומיו (קונצרטה – Concerta, Methylphenidate Extended Release tablets, פוקלין – XR Dexmethyhlphenidate , דייטרנה – Daytrana – מדבקות המכילות מתילפנידט) במינונים שונים
- שיטות טיפול התנהגותיות מגוונות
טיפולים אלטרנטיבים יכללו:
- עיסוי – להרגעה ואיזון
- ריפוי בעיסוק
- תוספי מזון הפועלים לחידוד הריכוז והמחשבה
המלצות נוספות להפחתת התסמינים:
המלצה תזונתית חשובה היא להפחית את צריכת דברי המתיקה, צבעי המאכל והחומרים המשמרים ומחזקי הטעם כמונוסודיום גלוטומט (המוכר גם כ- MSG או E-621).
מזונות מומלצים הם כל הירקות ובפרט ירקות כתומים (דלעת, דלורית,גשר בטטה) וירקות שורש – סלרי ופטרוזיליה. כמו כן מומלצת צריכת דגנים וקטניות מלאים (מתכון למג'אדרה)
כדאי להפחית את שעות המסך ולשים לב לתכנים לדוגמה משחקי מחשב ממריצים במיוחד, יהוו בעיה בעיקר אם יהיו נגישים עד שעתיים לפני השינה.
עיסוק בספורט כמו ג'ודו, קפוארה וכדור מים.
תוספי תזונה מומלצים:
אקטיב בריין לזיכרון (כמוסה נתנת לפתיחה)